torsdag 4 september 2014

Frejas engelske vän


Freja hade en vän eller bekant, en prästson från England, som gav henne en bok, som hans far, prosten, hade skrivit om sina åsikter om hur världen hade förändrats under hans liv. Tyvärr får vi inte veta sonens namn, men det är nog han som poserar i uniform.


Boken skrev 1901 och Freja var då 26 år gammal. Hennes engelske bekant verkar ha skickat den i september 1902 från Ljusnedal i Herjedal, eller också var de där tillsammans. Kan de ha haft en romans?


Den här rätt tjocka boken har stått i min pappas arbetsrum så länge jag kan minnas, men jag har inte läst den förut, och att den var Frejas visste jag inte. Nu har jag gjort ett tappert försök att läsa den, men inte riktigt orkat med alla prostens åsikter om allt här i världen. Han var född på Jane Austins tid, före järnvägarna och han tyckte nog att den tidens snobbiga åsikter, att den som hade arbetat ihop sina pengar var mindre värd än den som var en gentleman, var rätt förlegade och ångrade att de under skoltiden hade mobbat pojkar som var söner till män som gjort en klassresa. Han ansåg även att dåligt behandlade folkskollärare och guvernanter knappast kunde göra en bra insats för ungdomens fostran. 

Däremot var han - långt före lattemorsornas tid - mycket skeptisk till den nya uppfinningen barnvagn. Dessa barnvagnar som dräller överallt i centrum och stoppar upp trafiken! De medför även att barnsköterskorna drar iväg i onödan till stadens parker och sitter där och flirtar med poliskonstaplar, som imponerar på dem med skräckhistorier om mördare och banditer, som de (barnsköterskorna) skrämmer upp barnen med när de väl har växt ur barnvagnen.

Om Freja någonsin läste boken (kunde hon engelska? ja, troligen, eller hur kunde hon ha umgåtts med den stilige prästsonen?) och vad hon tyckte om den, har jag ingen aning om.